mandag den 18. marts 2013

Økologi

Jeg er sådan en der altid har syntes, at økologi var lidt lige som kejserens nye klæ'r: Man betaler meget mere for nogle varer som ikke ser ud af mere og som er mindre forarbejdet. Helt ærligt, så har det i høj grad virket som et marketing-stunt på mig.

Paradoksalt nok, kan man sige, er jeg lidt fødevareforskrækket i forhold til forarbejdede fødevarer (især dem med kød i. Ad! Færdiglavede frikadeller og bolognaise og hønsesalat) Det er forekommet mig, at man ikke kunne være sikker på kvaliteten af råvarerne der blev puttet i de forarbejdede fødevarer - og det har hele denne her hestekødsskandale jo også demoinstreret.

Så hvorfor er det, at jeg stoler på ikke-økologiske råvarer men ikke på forarbejdede fødevarer? Jeg ved det ikke.

Min veninde som har været i fertilitetsbehandling fortalte mig, at hende og hendes mand droppede alkohol, begyndte at dyrke mere motion og skiftede til økologiske råvarer i forbindelse med behandling. Det er ikke til at sige, om deres livsstilsændringer er årsagen til, at de blev gravide, men det blev de i hvert fald.

Min venindes historie sammenholdt med hestekøsskandalen har betydet, at jeg er begyndt at spise mere økologisk. Især når det gælder kød, æg, mælkeprodukter, men også så vidt det er muligt mht frugt og grønsager.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar